Kontakty a fotogalerie

E-shop provozuje : Letecká škola BEMOAIR s.r.o.  Nesvačily ev.č. 0193,  letiště Benešov, 25751 Bystřice u Benešova

IČ: 26717018   DIČ: CZ26717018                   pobočka letiště Brno-Tuřany

www.bemoair.cz        info@bemoair.cz            kontaktní telefon :  604 842 624

www.aerozazitky.cz   info@aerozazitky.cz      rezervace@aerozazitky.cz

Odkaz na pozici firmy na mapě :   letiště BENEŠOV        letiště BRNO

 

Níže ve fotogalerii si můžete prohlédnout fotografie některých našich letadel a cílů cest


 

   Webkamery Benešov    

webkamr 

 

  Aktuální počasí  

Počasí Benešov - Slunečno.cz            Počasí Brno - Slunečno.cz            Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Rozhovor o leteckém výcviku s ředitelem BEMOAIR

09. 05. 2024, 10:31

Rozhovor pro novinový článek  - „Sám sobě pilotem“

 

„Podle Vítězslava Nováčka, ředitele letecké školy BEMOAIR, která sídlí v Benešově a pobočku má v Brně, obchodního pilota a instruktora, jsou podnikatelé nejčastějšími zájemci o pilotní výcvik. V letadle totiž mohou nejen relaxovat, ale létat s ním i na obchodní schůzky nebo na dovolenou.“

 

Co by si měl zájemce o pilotní výcvik ujasnit ještě před tím, než se do něj vůbec pustí?

Zájemce o pilotní výcvik musí mít především jasno, jaký pilotní výcvik přesně chce. Buď ten nejjednodušší, na ultralehká letadla (ultralighty, licence UL) nebo na větší letadla, ale pořád jen pro svoje vlastní potřeby a soukromé létání (licence PPL). Další z možností je licence obchodního pilota (CPL), se kterou se už může pilot létáním živit. To je základní rozdělení, tři základní typy pilotního výcviku a zájemce musí vědět, o který z nich stojí. Pak existují různé další kvalifikace pro ty, kteří už nějakým výcvikem prošli

 

Na trhu je velká nabídka leteckých škol - jak, podle čeho si tedy vybrat tu správnou?

Většinou klienti obcházejí jednotlivé školy a dívají se, jak to v nich chodí, vyptávají se. Lze se řídit například tím, která škola má dobrou pověst třeba na Úřadu civilního letectví, kde uchazeči o pilotní licenci provádějí zkoušky. Dají také na osobní doporučení někoho, kdo má s určitou školou již zkušenost. Mezi školami existují i cenové rozdíly, které jsou dané různými faktory. U nás jsou ceny trochu nižší, protože si letadla sami servisujeme a nemusíme s nimi do servisu nikam létat, nemáme mnoho administrativního personálu. Na tom může škola ušetřit peníze a díky tomu i snížit ceny letových hodin, aby byl výcvik cenově dostupnější. Samozřejmě lze udělat výcvik i za menší peníze např. u Aeroklubů, ale tam se létá většinou jen o sobotách a nedělích. Tím se také liší doba, za kterou lze v jednotlivých školách pilotní výcvik absolvovat. U nás to lze zvládnout do několika měsíců, létáme denně po celý rok. Zájemci se tedy mohou rozhodovat i podle toho, za jak dlouho chtějí pilotním výcvikem projít nebo kolik na to mají financí. Dalším faktorem jsou typy letadel – když chce někdo létat na typu letadla, který my nemáme, vybere si jinou školu a naopak. Náš letadlový park je poměrně pestrý, nestavíme na jednom typu a výrobci a studenti si tak mají možnost více vybrat vhodný typ.

 

Jak potom výcvik probíhá?

Nejdříve klienta pošleme na zdravotní prohlídku u určeného leteckého lékaře, kde získá potvrzení, že je schopný pilotního výcviku. Když získá osvědčení o zdravotní způsobilosti, začíná výcvik teoretickou přípravou. Než sedne do letadla, musí o něm něco vědět a mít základní znalosti z aerodynamiky, meteorologie, znát letecké předpisy, stavbu letadel a mít mnoho dalších vědomostí z různých oborů. Teoretických předmětů je poměrně hodně. Než klient sedne do letadla, musí vědět, např. co je v letadle za přístroje, proč a na jakém principu fungují, mít znalosti o konstrukci a způsobu ovládání letadla ještě na zemi, než do něj sedne za účelem prvního výcvikového letu.  Teoretický základ je vždy pro všechny druhy základních licencí stejný. Pro začátek je následně důležité, aby byl klient schopný udržet letadlo v přímém letu. Pak se postupně přidává zatáčení, klesání, stoupání... Všechny tyto znalosti na sebe navazují a když je člověk ovládá, je schopný s letadlem vzlétnout a dostat se zpět na zem. Pak se učí řešit různé nouzové situace, které mohou během letu nastat, plánovat a létat navigační lety, létat podle přístrojů, létat na řízená mezinárodní letiště apod. Celý praktický výcvik pak končí teoretickou zkouškou na Úřadě civilního letectví (v případě ultralehkých letadel na Letecké amatérské asociaci) a praktickou zkouškou s examinátorem. Poté je žákovi vydán plnohodnotný pilotní průkaz a dále si u nás může půjčovat letadla, vozit známé na výlety atd.

 

A jaká je finanční náročnost výcviku?

Záleží na tom, o jaký druh výcviku jde, a na tom, na jakém typu letadla probíhá.  U ultralehkých letadel je to mezi 60-80 tisíci korun, létání s ULL má ale poměrně hodně omezení. Pro získání celosvětově platné licence soukromého pilota PPL(A) se cena pohybuje od 180 do 250 tisíc korun, podle typu letadla. Levnější varianta licence PPL je licence LAPL (pilot lehkého letadla) která začíná na cca 120tis. LAPL je typově na stejné letouny jako PPL, např. Zlín nebo Cessna, nejde tedy o ultralighty. Rozdíl je v náročnosti výcviku a také v možnostech využití do budoucna. Pokud někdo uvažuje o profesionální dráze pilota a chce dále získat licenci obchodního pilota CPL a další kvalifikace se kterými se může dostat k leteckým dopravcům jako profesionální pilot, je na úvod  výcvik PPL jako první volba. Veškeré ceny které jsem zmiňoval není nutné uhradit při zahájení výcviku ale platí se formou záloh. Klientovi zavedeme konto, na které dává vklad, zálohy. Jednou za měsíc mu pak uděláme vyúčtování podle toho, co odlétal a jaké služby využil. Klient si tedy může sám naplánovat, kolik peněz v daném měsíci utratí například podle svých časových možností. Na čase a finančních možnostech pak záleží, jak dlouho bude výcvik trvat. Někteří podnikatelé sice mají peníze, ale nemají čas, což je také problém. Ideální je chodit na výcvik tak dvakrát týdně.

 

Má-li za sebou pilot výcvik, jak finančně náročný je potom létání koníček?

Letová hodina může stát v rozpětí od 1000 korun, když jde o jednomístný ultralight, až po více než 12000 korun, když jde o dvoumotorový rychlý letoun vhodný na cestování na delší tratě. Průměrné ceny menších třímístných letadel se pohybují mezi 4000-6000 Kč za letovou hodinu. Ceny za hodinu mají opravdu velké rozpětí podle typu letadla. Pokud si chce klient pořídit vlastní letoun, samozřejmostí je, že mu poskytneme konzultace, doporučení, letadlo s ním vybereme, můžeme mu poskytnout také servis naším servisním střediskem.

 

Licence je nějak časově omezená nebo když už jí někdo jednou získá, má ji napořád?

Licence je sice navždy, ale pilot si musí hlídat, aby splňoval určité podmínky, aby si mohl prodloužit zapsané kvalifikace. Rovněž zdravotní certifikát má omezenou platnost a pilot se musí v pravidelných intervalech, podle věku, podrobovat lékařským prohlídkám. Se zánikem zdravotní způsobilosti samozřejmě končí platnost licence pilota. Nejčastější perioda obnovy kvalifikací a zdravotního certifikátu je 2 roky.

 

Kdo má o výcvik především zájem?

Většinou jsou to podnikatelé, kteří chtějí v letadle relaxovat. Nebo počítají s tím, že budou létání využívat pro své podnikání, když hodně cestují po republice – letadlo si zapůjčí a mohou létat do Ostravy, do Brna, do Karlových Varů i jinam na obchodní schůzky. Létat mohou i do ciziny, na dovolenou, na výlety. K tomu je pak potřeba složit zkoušku z letecké angličtiny.

 

Jak velký zájem je o pilotní výcvik?

Zájem jde ve vlnách. Někdy je zájem takový, že bychom potřebovali ještě další instruktory navíc, jindy je zájem menší. Letecký výcvik dobře doplňují seznamovací lety, které nabízíme na e-shopu „Létani-zážitky“ a v jeho nabídce najdete i různé lety nazvané „Na chvíli pilotem“ při kterých se účastník tohoto zážitku více seznámí se zásadami řízení letadla a může pak vyzkoušet letadlo pilotovat. I z těchto nadšenců se pak rekrutují zájemci o pilotní výcvik. Neprovádíme ale jen základní výcvik pilota, ale právě i další kvalifikace pro hotové piloty, kteří už mají licenci a chtějí si ji rozšířit – to je velká část naší činnosti. Mezi ně patří například získání oprávnění pro lety s vícemotorovými letadla a lety podle přístrojů, létání akrobacie, létání v noci, vlekání kluzáků, vlekání reklamních bannerů apod. V naší škole také vyučujeme leteckou angličtinu a provádíme zkoušky ICAO.  Našimi zákazníky jsou i cizinci z celé Evropy.

 

A poslední otázka, kdy je nejvhodnější začít s leteckým výcvikem?

Pokud jde o věk, pilotní výcvik je možné zahájit již v 15 letech, k tomu je potřeba souhlas zákonných zástupců. První samostatný let je pak možný v 16 letech a plnohodnotnou licenci PPL(A) může pilot získat v okamžiku kdy mu je 17 let, z tohoto pohledu tedy může řídit letadlo dříve než auto. Máme zkušenosti i s takto mladými lidmi a pokud o létání mají opravdu zájem, tyto zkušenosti jsou velmi dobré. Obvykle zvládají výcvik i teorii mnohem lépe než pak ve vyšším věku. Nicméně, když už mluvím o vyšším věku, horní limit není omezen a závisí pouze na schopnostech jedince a na jeho zdravotním stavu. Létají u nás dlouhodobí piloti, kterým je přes 70 let a létají bezpečně a mají velké zkušenosti, stejně jako všichni naši instruktoři. Začít tedy lze kdykoliv v jakémkoliv věku a hnacím motorem je obvykle zájem a touha po létání. No a co se týká období, kdy začít, není to omezeno, nevypisujeme žádné kurzy, ale vše je individuální. Pokud přijde zájemce o výcvik kdykoliv, začneme se mu věnovat a po základní teoretické výuce, která obsahuje minimálně 50h před zahájením výcviku může začít létat.

 

Děkuji za rozhovor!

Komentáře

Diskuze je prázdná.

Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen fungovat. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto e-shopu (zobrazí se oficiální stránky provozovatele).

Technické cookies

Potvrdit výběr
Souhlasím
Nesouhlasím